Tuesday, October 6, 2015

Kasih, Sayang

Assalamulaikum sahabat apa kabar semuga sihat dan ceria selalu.

Untuk menceritakan tajuk di atas kenalah kita buat rujukan pada diri kita sendiri,almaklumlah lah
bila membicarakannya ianya akan menyorot kembali kisah-kisah dan pengalaman yang telah kita
lalui sepanjang usia kita sehingga usia kita yang hanya tinggal berbaki ini

Dalam hal ini mari lah kita berkongsi pengalaman suka duka kita agar kita BRANI GAGAL dalam mengharunggi hidup kita yang masih bersisa ini

Dalam kehidupan kita yang GAGAL dalam mencari erti kasih sayang, Allah  menduga kita dengan berjumpa dengan orang yang salah sebelum kita menemui insan yang betul-betul supaya akhirnya kita akan menemui insan yang betul, dengan ini kita akan tahu untuk mengucap syukur dengan anugerah  nekmat yang Allah berikan kepada kita.Disebalik anugerah itu jangan kita lupa berfikir dan bersyukur.

Ingatlah sahabat bahawa Allah itu Maha Pemurah,Maha pengasih dan Maha penyayang.Apabila salah satu pintu kebahgian tertutup, yang lain akan terbuka tetapi lazimnya kita akan memandang pintu yang telah tertutup itu terlalu lama hinggakan kita tidak nampak pintu yang telah pun dibukakan untuk kita

Sahabat ku yang aku sayanggi, Kawan yang paling baik ialah seseorang yang kita boleh duduk didalam buaian dan berbuai bersamanya tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalah pulang dengan perasaan bahawa itu lah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami

Sahabat ku,memang benar kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga memang benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehingga "ia" datang.

Sahabat ku, dalam memberi seseorang seluruh kasih sayang kita bukanlah satu kepastian yang mereka akan menyintai kita kembali! jangan harapkan kasih sayang sebagai balasan.Nantikan sahaja ia untuk mekar di dalam hati mereka tetapi sekiranya ia tidak berlaku, pastikanlah ia terus mekar di dalam hati kita

Sahabbat ku, dalam mengukur masa untuk kasih sayang dan cinta, ianya cuma mengambil masa hanya beberapa minit sahaja untuk jatuh hati pada seseorang, beberapa jam untuk menyukai seseorang dan satu hari untuk menyintai seseorang tetapi ia mengambil masa sepanjang hidup kita untuk melupakan seseorang.

Sahabat ku, ingatlah jangan pandang pada kecantikan kerana boleh jadi ianya palsu, Jangan kejar kemewahan kerana kemewahan itu akan susut.Cari lah seseorang yang boleh membuatkan kita tersenyum kerana ia cuma memerlukan sekuntum senyuman untuk menceriakan hari yang suram.Carilah yang membuatkan hati kita tersenyum.

Sahabat ku. Akan tiba satu ketika nanti.Di dalam kehidupan kita ini apabila kita teramat rindukan seseorang sehingga kita ingin mengapainya dari mimpi kita dan memeluknya dengan nyata.Mimpilah apa yang ingin kita mimpikan, pergilah kemana-mana yang ingin kita tujui dan jadilah apa yang kita inginkan kerana kita hanya memilikki satu kehidupan dan satu peluang untuk melakukan semua perkara yang ingin kita lakukan.

Sahabat ku semuga kita memilikki kebahgiaan yang cukup untuk membuatkan diri kita menarik, percubaan yang cukup untuk membuatkan kita kuat, kesedihan yang cukup untuk memastikan kita adalah seorang insan  dan harapan yang cukup untuk membuatkan kita bahagia

Kebahgiaan seseorang manusia tidak semestinya dalam memilikki segala yang terbaik.Kita hanya membuat yang terbaik dalam hampir apa sahaja yang datang didalam perjalanan hidup kita

Sahabat ku, ada ketikanya kebahgiaan itu terletak kepada mereka yang menangis, mereka yang terluka,mereka yang telah mencari dan mereka yang telah mencuba.Hanya mereka yang boleh menghargai kepentingan manusia yang telah menyentuh hidup mereka.

Sahabat ku, mungkinkah kasih sayang bermula dengan senyuman,mekar dengan ciuman dan berakhir dengan tangisan.

Sahabat ku, masa depan yang cerah sentiasa berteraskan kehidupan yang lalu yang telah dilupakan.Kita tidak boleh meneruskan kehidupan dengan sempurna sehingga kita melupakan kegagalan dan kekeciwaan masa silam.

Sahabat ku, ingat lah semasa kita dilahirkan, kita menangis dan orang disekeliling kita tersenyum.Teruskanlah hidup kita supaya apabila kita mati nanti kita yang akan tersenyum dan orang disekeliling kita pula yang akan menangis.

Sahabat ku, nikahilah orang yang menyintai kita daripada kita menyintai  pasangan kita, itu lebih baik daripada menikahi orang yang kita cintai tetapi tidak menyintai diri kita kerana adalah lebih mudah mengubah pendirian diri sendiri daripada mengubah pendirian pasangan kita



……………ini berdasarkan pendapat,pengalaman dan rujukan dari pembacaan dan pendengaran

Friday, October 2, 2015

Adil atau zalim?

 Sahabat-sahabat yang aku sayanggi, berikut aku datangkan sebuah kisah untuk kita renungkan bersama Hajaj bin Yusuf,seorang gabernor yang zalim bertanya kepada seorang ulamak: “Apakah aku ini adil atau zalim?” Jawab ulamak tersebut: “Tuan ZALIM”.Maka murkalah sang gabenor lalu ulamak itu deperintahkan di pancung. Hajaj bertanya soalan yang sama kepada seorang lagi ulamak; maka ulamak tersebut menjawab: “Tuan seorang yang ADIL”; maka membentak sang gabernor: “kamu ini penjilat,pengampu aku tak mau seorang penjilat dan pengampu”, dan ulamak itu diperintahkan di pancung. Kemudian bertanya lagi Hajaj akan soalan yang sama kepada seorang pemuda,lalu dijawab oleh pemuda tersebut: “Tuan tidak zalim dan tidak juga adil.” Hajaj tersentak dan bertanya kembali: “Lalu bagaimana?” , Maka jawab sang pemuda bijaksana: “Sebenarnya kami rakyatlah yang zalim, kami telah meninggalkan AMAR-MAKRUF dan NAHI-MUNKAR, maka ALLAH berkuasakan keatas kami pemimpin yang zalim, MAKA TUAN ADALAH HUKUMAN ALLAH KEPADA KAMI” Hajaj termangu dan berkata: “Pergilah kamu” Renung-renungkan lah

 Video hukuman pancung di laksanakan


Thursday, September 17, 2015

APA ITU TUA

Sahabat dan rakan rakan, ada sahabat datang bertanya saya, mereka takut bila usia sudah menjangkau 50han,.....APA YANG MEREKA TAKUTKAN
Antara yang mereka takutkan ialah dipulaukan dan dibiarkan
Bagi aku kalau kita selalu bersangka baik, bersikap positif,saling mengenali ianya tak akan terjadi,lain lah kalau kita tiada sifat-sifat yang aku sebutkan tu, maka terjadi lah kita

 TUA KUTUK,
Jenis orang tua ni pada pendangan aku selalu aja mengutuk orang, dia aja yang betul, tak terima pendapat orang, sentiasa melawan arus, ada juga perangai  pergi sana kutuk orang sana,pergi sini kutuk orang sini akhirnya boleh jadi pergaduhan dan akhirnya menjauhkan kita dari dikasihi oleh orang

TUA NYANYUK,
Jenis yang ini pula, bila bercakap selalu berulang-ulang dan lupa pangkal apa yang dikatakannya, bila ini terjadi kita akan sentiasa jauh dari didekati, akhirnya kita keseorangan

TUA BEBEL
Jenis Tua yang ini pula suka membebel tak tentu pasal,akhirnya dibenci orang

Kesian kan kalau kita ada salah satu dari yang tua tu, kemana lah arah tujuan kita dalam menjalani kehidupan.

Kalau sahabat pembaca ada pandangan lain boleh lah kita kongsikan

Wednesday, October 9, 2013

"BERBAIK SANGKA TAK AKAN RUGI, IANYA PERCUMA AJA TAK KENA BAYAR PUN"

Assalamulaikum
Apa kabar kawan-kawan semua, semuga anda sihat dan ceria selalu,

Apa yang nak aku kongsikan di sini ialah tentang satu cerita, samada ianya benar atau rekaan hanya tuan punya badan aja yang tahu. Oleh itu kita kena selalu bersangka baik Bebbbbb


Aku terbaca cerita yang diletakkan oleh seorang yang tidak aku kenali  di Mail aku, aku cuba untuk mendapatkan sumber cerita ini tapi tidak ada jawapan.

Oleh kerana cerita menjadi iktibar  yang baik maka tak elok dipendamkan, maka aku siarkan juga untuk semua kawan-kawan aku samada di darat, diangkasa raya atau di samudera luas untuk membacanya.


Jom sama-sama kita baca....


Disebalik Cerita Kasihnya Seorang ABANG !

Aku ada abang.. Sudah lama berpisah.. Tapi aku selalu utus sepucuk surat kat die yg kat kampung.. Satu pun x berbalas..2 Tahun lepas.. Aku menikah tanpa izin abang.. Sebab puas aku cari tapi x jumpa dia.. Sepanjang perkahwinan aku.. Aku x tenang.. Cuti sekolah yang lepas.. Aku ajak suami aku balik kampung.. Aku nak bersihkan rumah pusaka mak dan ayah.. Semasa membersih rumah usang tu.. Aku tersapu surat yang aku kirimkan pada abangku 2 tahun yang lalu..
Sebelum aku menikah suratnya macam ni....


“Khas buat abangku,

Abg, Kau ingat lagi tak..

Mak ngan ayah meninggal masa aku Darjah 5.. Kau plak Tingkatan 5.., Masa tu diorang kemalangan sebab nak beli kek birthday aku sebab aku baling semua perhiasan kat umah kita, sampai mak terpaksa pegi beli dengan ayah. Tapi aku hairan masa tu, ada satu bekas kaca yg aku pecahkan.. tiba2 byk air keluar.. Tapi Kau cepat2 lap lantai rumah kita.. Tapi aku tak kisah pun pasal hal tu.. Sebelum pergi, diorang cium kita berdua. Mereka cakap....

“ Abg, Kau jaga adik ya . Jangan bagi dia nangis. Kalau mak dah tak ada, Kau jangan tinggal dia. Ingat sikit mak ngan ayah Kau ni.. Jangan sesekali biar dia sorang-sorang “

Kau ingat tak..

Sebelum diorang pergi beli kek, Kau balik dari sekolah, Kau belikan aku pengikat rambut warna biru, sebab ko ske warna biru kan.. Tapi aku campak kat longkang belakang umah kite, sebab aku suke warna pink. Lepas kejadian tu.. Kau x penah ucap bufday kat aku lagi.. Sampai sekarang..

Abg, Kau ingat tak..

Kita hidup 2 orang je lepas tu, ko x sekolah lagi.. Ko pegi mana pon aku xtau.. Tapi malam malam baru ko balik dan xpernah cakap ngan aku, Ingat tak, aku masak untuk ko, tapi ko xmakan pon.. Last2 pagi esok aku nampak ayam2 yg makan. Ko x penah ucap terima kasih kat aku.

Abg, Kau ingat tak..

Pernah sekali aku mintak duit nak pegi sekolah, tapi time tu ko tengah tido.. Aku amik Rm2 dalam poket jeans ko. Masa balik sekolah, ko lempang aku sampai mulut aku darah. Tapi ko x pujuk aku balik pon.. Tapi keesokannya,nasib baik luka tu dah elok..

Abg, Kau ingat tak..

Semasa umur aku 18 tahun.. Ko hantar aku kat Kuala Lumpur, umah Pak Long.. Ko cakap ko ada hal.. Tapi sampai sekarang ko x datang amik aku.. Berpuluh surat aku titipkan bersama airmata aku pada kau.. Kenapa tiada sebarang balasan.. Kenapa abg??

Sekarang umur aku dah mencecah 26 tahun, dan umur ko dah pun 32 tahun, aku sudah pun disunting orang.. Ketika hajat untuk menikah aku sampaikan surat lagi pada engkau.. Kenapa kau diam je? Kenapa ko x cakap apa2? Aku perlukan izinmu sebagai wali aku..

Abgku,

Jika kau dapat surat ni.. Katakanlah pada aku.. Ada apa sebenarnya yg sedang berlaku..

Salam sayang,

> Adik.
”Aku mula terasa teringin nak selongkar rumah pusaka ni.. Yelah.. Nak balik jarang sangat..Masa aku buka balik almari aku yang buruk yang dah kena makan anai2..Tibe2 ada satu kotak besar jatuh dan banyak kotak2 kecik serta sampul2 surat..Dan saat itu aku terpandang satu surat yang cantik sangat.. Dan aku buka......

“Assalamualaikum..

Kehadapan adikku yang jauh di mata ..

Maafkan abg kerana tidak membalas satu pun surat yang engkau kirimkan.. Kerana aku tidak berdaya sayang.. Aku masih ingat detik kemalangan mak dan ayah kita.. Iye, kau pecahkan perhiasan rumah.. Tahukah kau salah satu perhiasan di situ adalah hadiah untukmu?? Mesti kau tidak perasan.. Yang pecah itu adalah sebuah balang ikan emas yg telah aku, ayah dan mak belikan untuk kau.. Tahukah kau ayah masih berhutang dengan apek yg jual ikan tu di pekan..

Adikku sayang..

Aku tau kau tak suka warna biru.. Tapi aku beli pengikat rambut itu untuk kau.. Supaya kau akan ingatkan aku sentiasa bila kau pakai pengikat rambut itu.. Walaupun kau dah campakkan pengikat rambut tu.. Aku dah ambil balik, dan basuh.. dan telah aku letakkan dalam sebuah kotak kecil di rumah kita.. Nanti kau ambil ya..

Adikku sayang..

Jangan lah kau bersedih kerana aku sudah tidak ucapkan lagi tanggal hari jadi mu.. Kau pun sudah lupa ya.. Pada tarikh itulah kedua orang tua kita meninggal.. Aku tak sanggup melihat tangisan engkau bila aku ucapkannya.. Aku harap kau mengerti..

Adikku sayang..

Tahukah kau kenapa aku hanya balik bila malam saja.. Kerana aku bekerja di pekan.. Mengangkat guni2 untuk letak dalam lori.. Untuk menyara engkau.. Untuk membeli buku sekolah engkau, makan kau, baju-baju engkau dan semua persiapan kau.. Kerana masa itu.. Kau sangat terkenal dengan kecantikan kau. Ramai yg memuji.. Aku harus sediakan perhiasan untuk kau.. Supaya kau tidak rasa malu..

Aku tidak pulang siang hari kerana aku takut jika engkau dicerca kerana abangmu yg kelihatan seperti pengemis ini..

Adikku sayang,

Siapa cakap yg aku tidak menjamah masakan kau.. Aku akan makan masakan itu sebelum subuh.. Sebab aku perlukan tenaga untuk siang hari, dan aku makan semasa engkau tidur.. Supaya jari-jarimu tidak tercedera dan kasar semasa basuh pinggan dan matamu tidak bengkak kerana menemani aku makan..

Adikku sayang,

Aku malu untuk ucapkan terima kasih.. Kerana engkau banyak berkorban untukku.. Kau menyediakan makanku dan segalanya.. Adakah ucapan itu cukup untuk membayar semuanya?? Jika aku ucapkan terima kasih.. Biarlah aku ucapkan di akhir hayatku.. Kerana terima kasihku untukmu adalah untuk semua yg kau lakukan semasa hidupku..

Adikku sayang,

Maafkan aku kerana aku memukulmu.. Tahukah kau mencuri dan mengambil barang tanpa kebenaran adalah berdosa? Aku tidak sanggup untuk mengherdik kau lalu aku putuskan untuk memberi pengajaran yg akan kau ingat sampai bila-bila.. Betulkan, selepas kejadian itu.. Kau sudah tidak mengambil barang orang lain sesuka hati kan?? Itu tandanya perbuatanku tidak sia sia kerana aku dapat mendidikmu..

Dan tahukah kau aku berhempas pulas menyapu minyak dibibirmu pada malam itu ketika kau tidur? Aku keluar mencari pucuk jambu batu dan menggilingnya sehingga batu lesung itu turut menggiling tangan aku.. Sakit yang amat sangat.. Tapi aku tetap teruskan dan Alhamdulillah.. Aku berjaya mencuci kesan minyak dan ubat itu sebelum kau bangun.. Aku tidak mau bengkak itu mencacatkan wajahmu yang cantik itu..

Adikku sayang..

Maafkan aku kerana terpaksa memisahkan kau dari aku. Sebenarnya.. Aku menghantar kau kerana aku jatuh sakit ketika itu.. Mungkin kerana ketika aku bekerja kontrak di tempat pembinaan menyebabkan aku sangat terdedah pada debu dan simen.. Aku terjatuh semasa kerja dan dikejarkan ke hospital.. Doktor mengesahkan aku menghidapi barah paru-paru di mana badan ku tidak berupaya untuk memikul barang yg berat, serta pernafasan aku sudah tak selancar dulu..Patutlah aku selalu batuk batuk, sesak nafas dan pandanganku yg makin kabur.. Aku terpaksa dirawat di hospital walaupun doktor menjangkakan aku xkan bertahan lama..

Sayangku..

Aku titipkan surat ni ke rumah pusaka kita, ketika ini aku di hospital.. Jika suatu hari nanti engkau pulang.. Bacalah semua surat2 dan bukalah semua hadiah yg aku belikan setiap tahun lebih kurang 9 tahun dahulu.. Dan maafkan aku jika tidak dapat sediakan hadiah untukmu pada tahun ini..

Adikku sayang..

Mungkin tika kau membaca surat ini.. Aku sudah pun tiada.. Jangan kau bersedih.. Di sini ada beberapa perkara yang ingin aku katakan..

Untuk menyapu rumah kita ketika aku pulang dengan pakaian dan kotor serta debu, TERIMA KASIH. Untuk mengelap setiap barang yg aku sentuh supaya sentiasa bersih dan tiada kuman, TERIMA KASIH. Untuk membasuh pakaianku yg busuk dengan peluh ku, TERIMA KASIH. Untuk melemparkan senyuman dan salaman ketika aku pulang dr kerja, TERIMA KASIH. Untuk memasak lauk kegemaranku yg kau sangka aku tidak suka, TERIMA KASIH. Untuk mengingatiku dan menulis surat yg tidak bisa aku balas, TERIMA KASIH. Untuk menjadi adik yang sangat aku sayangi, TERIMA KASIH. Untuk segalanya yang kita tempuhi, suka mahupun duka, TERIMA KASIH.

Adikku sayang..

Sekiranya engkau disunting seseorang.. Biarkan pakcik kita menjadi walimu.. Kerana aku mungkin sudah tiada.. Bahagiakanlah dirimu.. Kerana itu yg aku mahukan.. Jagalah suamimu dan jangan kau ingkarinya..

Salam sayang sedalam-dalamnya,

Abang.”

Di rumah pusaka itu.. Aku termenung bersama jernihan airmata yg mengalir.. Lantas.. Aku buka satu persatu hadiah yang dikatakan.. Semuanya berwarna pink.. Dan semuanya di tulis nama aku dengan tulisan yg sangat indah.. Ya Allah.. Aku meraung sambil menatap hadiah itu.. Ya Allah.. di manakah dapat ku cari insan semulia mu duhai abangku
.....

Monday, July 15, 2013

Assalamulaikum, apa kabar sahabat-sahabat ku semua,selamat menjalani ibadah diBulan Ramadhan, semuga ibadah kita diterima oleh Allah SWT


Kepada sahabat-sahabat ku yang terseksa jiwa, menderita sakit dan menderita segalanya, harap bersabar dan perbanyakkan amalan baik, selalu mengingati Allah SWT, kerana darinya kita datang dan kepadanya nanti kita akan dikembalikan, kita menerima dugaannya dengan pelbagai cara harap banyak-banyaklah bersabar  dan terima lah dugaan ini dengan keikhlasan dengan rasa kesyukuran kerana dengan dugaan ini lah sahaja kita tahu bahawa kita benar-benar telah beriman atau tidak

Kepada sahabat-sahabat ku yang telah lama terputus hubungan dengan ku maafkan lah aku andaikata Ramadhan ini merupakan Ramadhan terakhir buat ku andaikata dipanjangkan usia ku, insyallah kita akan berjumpa


Keajaiban Ya Hayyu Ya Qayyum

Sahabat-sahabat ku sekelian. Mudah-mudahan kita semua berada dalam rahmat dan lindungan Allah SWT. Apa jua kesalahan dan kesilapan kita, janganlah berputus asa dari rahmat dan pengampunan daripada Allah SWT , Allah Yang Maha Pengampun, Keampunan-Nya yang meliputi seluas langit dan bumi.
Berkaitan dengan dua asma Allah SWT yang agung di atas, Imam Ghazali ada berkata " Barangsiapa menginginkan agar mempunyai kewibawaan, dimuliakan, terlindung dari segala macam bahaya dan tipu daya musuh, didengar dan ditaati tutur katanya dan juga luas rezekinya yang kemudian menjadi kaya maka hendaklah membaca dua Asma Allah (Ya Hayyu Ya Qoyyum -Wahai Yang Maha Hidup dan Yang Maha Berdiri Sendiri) tersebut 1000 kali setiap hari"



Berkata Imam Ghazali lagi, barangsiapa ketika mengalami kesusahan dan menghadapi berbagai masalah maka hendaklah memperbanyak membaca; "Ya Hayyu Ya Qoyyum Birohmatika Astaghisu" - Maksudnya "Wahai Zat Yang Maha Hidup dan Yang Maha Berdiri Sendiri, dengan segala rahmat Engkaulah aku memohon bantuan"

Dua asma Allah SWT yang teramat agung ini sememangnya terdapat di dalam ayat Kursi. Untuk itu barangsiapa membaca dua asma Allah SWT (Ya Hayyu Ya Qoyyum - Wahai Yang Maha Hidup dan Yang Maha Berdiri Sendiri) sebanyak 1000 kali setiap kali selesai solat Isya'. Dengan izin Allah Yang Maha Agung maka dia akan mendapat seperti berikut:


1.              Banyak wang
2.              Didengar dan ditaati segala perkataannya
3.              Mendapat kasih sayang daripada perempuan dan juga lelaki
4.              Diberi kekayaan
5.              Mendapat kebahagiaan, kemuliaan, dan kewibawaan
6.              Dijauhkan dari bala dan bencana alam
7.              Dijauhkan dari penipuan, muslihat musuh dan lain2 yang 
                 sebangsa  dengannya.

Beramal dengan ikhlas dan mengharapkan keredhaan daripada Allah SWT, mudah-mudahan dengan keikhlasan kita itu mendapat keberkatan daripada Allah SWT dan mendapat fadhilat dan khasiat2 yang tersebut diatas. Amalkan lah apa yang terdaya, dan latihlah diri kita agar ikhlas dalam beribadat

Sunday, December 30, 2012


RENUNG-RENUNGKAN

Untuk Sahabat-sahabat  yang aku kasihi,perjalanan hidup kita ini kita tidak tahu dimana dan bagaimana berakhirnya, berhati-hati lah dalam memenuhkan waktu hidup anda .Sebahagian daripada kita termasauk aku juga amat kurang dan dangkal tentang perkara-perkara keagamaan lantaran sibuk dengan kehidupan harian yang kita sendiri keliru dengan halatujunya.

Aku nak cerita sikit tentang fahaman Syiah agar kita tidak akan tersesat

Penganut Syiah di Malaysia atau di Indonesia selalu bersembunyi dalam segala hal, terutama mereka mendakwa bahawa Syiah merupakan bahagian mazhab dalam Islam. Padahal sebenarnya tidak. Dalam istilah Syiah, hal itu disebut "Taqiyah". Namun sebenarnya ada beberapa yang boleh kita perhatikan dari penganut Syiah dari 15 ciri-cirinya yang berikut ini:

1) Mengenakan songkok hitam dengan bentuk tertentu. Tidak seperti songkok yang dikenali umumnya songkok mereka seperti songkok orang arab hanya saja warnanya hitam.

2) Tidak solat Jumaat. Meskipun solat Jumaat bersama jamaah, tetapi dia langsung berdiri setelah imam mengucapkan salam. Orang-orang akan menyangka dia mengerjakan solat sunat, padahal dia menyempurnakan solat Zuhur empat rakaat, kerana pengikut Syiah tidak meyakini kesahihan solat Jumaat kecuali bersama Imam yang ma'sum atau wakilnya.

3) Pengikut Syiah juga tidak akan mengakhiri solatnya dengan mengucapkan salam yang dikenali kaum Muslimin, tetapi dengan memukul kedua pahanya beberapa kali.

4) Pengikut Syiah jarang solat jemaah kerana mereka tidak mengakui solat lima waktu, tapi yang mereka yakini hanya tiga waktu sahaja.

5) Majoriti pengikut Syiah selalu membawa At-Turbah Al-Husainiyah iaitu batu / tanah yang digunakan menempatkan kening ketika sujud apabila mereka solat tidak di dekat orang lain.

6) Jika anda perhatikan caranya berwuduk maka anda akan dapati bahawa wudhunya sangat berlainan, tidak seperti yang dilakukan oleh kaum Muslimin.

7) Anda tidak akan mendapati penganut Syiah hadir dalam kajian dan ceramah Ahlussunnah.

8) Anda juga akan melihat penganut Syiah banyak mengingat Ahlul Bait; Ali, Fathimah, Hasan dan Husein radhiyallahu anhum.

9) Mereka juga tidak akan menunjukkan penghormatan kepada Abu Bakar, Umar, Uthman, majoriti sahabat dan Ummahatul Mukminin radhiyallahu anhum.

10) Pada bulan Ramadhan penganut Syiah tidak terus berbuka puasa setelah azan maghrib. Dalam hal ini Syiah berkeyakinan seperti Yahudi iaitu berbuka puasa jika bintang-bintang sudah kelihatan di langit. Dengan kata lain mereka berbuka apabila benar-benar sudah masuk waktu malam. Mereka juga tidak solat terawih bersama kaum Muslimin, kerana menganggapnya sebagai bid'ah.

11) Mereka berusaha sekuat tenaga untuk menanam dan menimbulkan fitnah antara jamaah salaf dengan jemaah lain, sementara itu mereka mendakwa tidak ada perselisihan antara mereka dengan jamaah lain selain salaf. Ini tentu tidak benar.

12) Anda tidak akan melihat seorang penganut Syiah memegang dan membaca Al-Quran kecuali jarang sekali, itu pun sebagai bentuk taqiyyah kerana Al-Qur'an yang benar menurut mereka iaitu al-Quran yang berada di tangan al-Mahdi yang ditunggu kedatangannya.

13) Orang Syiah tidak berpuasa pada hari Asyura, dia hanya menunjukkan kesedihan di hari tersebut.

14) Mereka juga berusaha keras mempengaruhi kaum wanita khususnya para mahasiswi di universiti atau di perkampungan sebagai langkah awal untuk memenuhi keinginannya melakukan mut'ah dengan para wanita tersebut apabila nantinya mereka menerima agama Syiah.

15) Orang-orang Syiah tekun mendakwah orang-orang tua yang mempunyai anak perempuan dengan harapan anak perempuannya juga turut menganut Syiah sehingga dengan selesa dia boleh melakukan zina mut'ah dengan wanita tersebut baik dengan pengetahuan ayahnya ataupun tidak. Pada hakikatnya ketika ada seorang yang ayah yang menerima agama Syiah, maka para pengikut Syiah yang lain automatik telah mendapatkan anak gadisnya untuk dimut'ah. Tentunya setelah mereka berjaya meyakinkan bolehnya mut'ah. Semua kemudahan, kelebihan, dan kesenangan terhadap syahwat ini ada dalam diri para pemuda sehingga dengan mudah para pengikut Syiah menjerat mereka bergabung dengan agama Syiah.

Kesimpulannya, ciri-ciri mereka sangat banyak. Selain yang kami sebutkan di atas masih banyak ciri-ciri yang lain sehingga tidak mungkin bagi kita untuk menjelaskan semuanya di sini. Namun cara yang paling praktikal ialah dengan memerhatikan raut wajah. Wajah mereka merah padam jika anda mencela Khomeini dan Sistani, tapi bila anda mengutuk Abu Bakar, Umar, Usman, Aisyah dan Hafshah, atau sahabat-sahabat yang lain radhiyallahu anhum tidak ada sedikit pun tanda-tanda kebimbangan di wajahnya

Akhirnya, dengan hati yang terang Ahlussunnah dapat mengenali pengikut Syiah dari wajah hitam mereka kerana tidak mempunyai keberkatan, jika anda perhatikan wajah mereka maka anda akan membuktikan kebenaran kadar ini dan inilah hukuman bagi siapa saja yang mencela dan meremehkan para sahabat Nabi sallallahu alaihi wasallam dan para ibunda kaum Muslimin radhiyallahu anhunn yang dijanjikan syurga oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala.
Diterjemahkan dari sumber lppimakassar oleh detik islam

Thursday, September 20, 2012

KEGANASAN RUMAHTANGGA

Assalamulaikum sahabat semua, semuga sihat dan diharapkan ceria sentiasa
Aku di tanya oleh seorang sahabat tentang keganasan rumah tangga dan apakah hendak dilakukan jika perkara ini berlaku.
Berikut aku nyatakan serba sedikit tentang persoalan yang dinyatakan itu.
Apakah yang dimaksudkan dengan keganasan rumah tangga?
·         Secara sengaja atau cuba meletakkan mangsa dalam ketakutan kecederaan fizikal.
·         Mencederakan mangsa secara fizikal.
·         Memaksa atau mengancam melakukan perbuatan berbentuk seksual atau selainnya yang mana mangsa itu berhak untuk tidak melakukannya.
·         Mengurung atau menahan mangsa tanpa kerelaan mangsa.
·         Khianat atau merosakkan harta dengan niat akan menyebabkan kesedihan atau kegusaran kepada mangsa.
Siapakah mangsa keganasan rumah tangga?
·         Isteri / bekas isteri
·         Suami / bekas suami
·         Anak-anak
·         Ibu bapa
·         Ahli keluarga yang tinggal serumah

Apakah yang dikategorikan sebagai keganasan rumah tangga?
·         Penderaan fizikal
·         Penderaan mental
·         Penderaan emosi
·         Penderaan seksual
·         Penderaan spiritual

Bagaimanakah keganasan rumah tangga boleh berlaku?
Keganasan rumah tangga berlaku melalui beberapa tahap dan peringkat iaitu:
·         Tahap 1 : Peningkatan tekanan - Bermula dengan perselisihan yang kecil dan isteri akan cuba menenangkan Si suami dengan pelbagai tindakan. Si Isteri lebih banyak mengalah menyebabkan Si suami akan menjadi dominan.
·         Tahap 2: Permulaan insiden keganasan - Di peringkat ini, keganasan berlaku secara mendadak disebabkan Si suami tidak dapat mengawal kemarahannnya. Si isteri pula, tidak akan melawan, sebaliknya memendam rasa dan menangis. Keadaaan ini akan menyebabkan Si isteri mengalami tekanan psikologi yang keterlaluan.
·         Tahap 3: Penyesalan - Pihak mangsa akan merasa sedih dan takut akan ditinggalkan pasangan. Suami berjanji akan berubah sikap, memohon maaf dan menunjukkan kasih sayang dan kemesraan yang luar biasa. Keadaan ini akan memberikan keyakinan kepada Si isteri bahawa Si suami akan berubah.
 Adakah perselisihan faham boleh membawa kepada berlakunya keganasan rumah tangga?

 Terpulang kepada pasangan suami isteri mengendalikan emosi mereka. Jika pasangan itu dapat berkomunikasi secara positif dan menyelesaikan perselisahan itu dengan baik, dan pasangan akan mengakui dan menginsafi kesalahan yang di buat, ia tidak akan membawa kepada keganasan rumah tangga. Walaubagaimanapun jika pasangan itu tidak dapat mengawal emosi mereka, kemungkinan pertengkaran dan pergaduhan akan berlaku. Kesan yang lebih teruk akan berlakunya keganasan fizikal, mental dan emosi atau seksual.

Mengapa keganasan rumah tangga boleh berlaku?

Keganasan rumah tangga berlaku kerana beberapa sebab:
·         Tiada keharmonian dan persefahaman dalam rumah tangga.
·         Personaliti suami atau isteri.
·         Latar belakang keluarga.
·         Kesan penagihan dadah, alkohol atau judi.
·         Masalah ekonomi.
·         Faktor terlalu cemburu terhadap pasangan.
·         Masalah mental
·         Latar belakang masyarakat dan budaya.
·         Pasangan yang tidak dapat menyesuaikan diri dalam rumah tangga.
·         Wujudnya orang ketiga dalam rumah tangga.
·         Kurangnya didikan agama.

Bagaimanakah untuk mengelakkan daripada berlakunya keganasan rumah tangga?
·         Menjalani kehidupan yang harmoni dan memupuk kasih sayang dalam keluarga.
·         Pasangan perlu menerima kekuatan dan kekurangan pasangan mereka dan sama memperbaikinya.
·         Pasangan perlu sentiasa berbincang tentang masalah yang dihadapi dan mencari penyelesaian secara harmoni.
·         Pasangan perlu tahu dan menunaikan tanggungjawab mereka.
·         Pasangan mengetahui hak-hak mereka dari sudut agama dan perundangan.
·         Berpegang teguh pada agama.

Mengapa keganasan rumah tangga mesti dibendung?

Keganasan rumah tangga mesti dibendung kerana ia meninggalkan kesan negatif dalam institusi kekeluargaan.
·         Si mangsa akan mengalami tekanan fizikal, mental dan spiritual. Sentiasa berada dalam satu situasi yang tidak selamat. Jika ia dibiarkan ia akan menjadi trauma untuk kesan jangka panjang.
·         Akan menimbulkan kesan negatif kepada pertumbuhan atau perkembangan anak-anak. Kemungkinan si anak akan mengulangi apa yang dipelajari dari ibu bapanya apabila mereka besar kelak. Mereka pula berpotensi untuk menjadi pendera.
·         Jika ia berterusan jalan akhirnya akan berlakunya penceraian. Penceraian tidak menguntungkan semua pihak. Pihak yang paling rugi sekali ialah anak-anak. Anak-anak akan mengalami tekanan emosi dan mental akibat penceraian ibu bapa mereka.
·         Anak-anak mangsa penceraian ini akan mengalami konflik identiti dan jika mereka tersalah haluan akan terlibat dengan kes-kes juvana seperti gangsterism, vandalism, penagihan dadah dan lain-lain masalah sosial.
·         Si ibu pula akan menjadi ibu tunggal. Terpaksa memainkan peranan sebagai ketua rumah.

Siapakah yang paling mudah terjebak kepada keganasan rumah tangga?
·         Pasangan yang berkahwin dalam usia yang muda.
·         Pasangan yang berpersonaliti negatif ( panas baran, kuat berleter dll)
·         Pasangan yang tidak dapat menyesuaikan diri dalam rumah tangga.
·         Penagih, pemabuk dan kaki judi.
·         Pasangan yang mengalami sakit mental.
·         Pasangan yang kuat cemburu.
·         Pasangan yang diganggu oleh orang ketiga.
·         Pasangan yang menghadapi masalah ekonomi.

Apakah yang perlu dilakukan sekiranya anda adalah mangsa keganasan rumah tangga?

Jika keganasan rumah tangga di tahap tidak serius:
·         Mengenalpasti punca berlakunya keganasan rumah tangga.
·         Cuba berbincang dengan pasangan anda agar tidak berlaku lagi.
·         Dapatkan bantuan orang ke tiga di kalangan kedua-dua keluarga anda.
·         Hubungi JPW ( unit Kaunseling ) atau PPWN untuk mendapatkan khidmat nasihat.

Jika keganasan di tahap serius:
·         Pastikan anda mendapat rawatan doktor jika berlaku kecederaan. Pergi ke OSCC ( Pusat Khidmat Bersepadu )
·         Laporkan kepada pihak polis.
·         Laporkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk mendapatkan Perintah perlindungan Interim ( IPO ) atau Perintah Perlindungan (PO).
·         Jika anda telah membuat keputusan untuk bercerai, failkan penceraian anda di mahkamah.

Bolehkah perkara ini ditangani sendiri tanpa bantuan pihak ketiga?

Boleh. Jika pasangan bersedia berbincang secara baik untuk menyelesaikan segala masalah yang timbul. Pada masa yang sama, pasangan dapat menerima kekuatan dan kelemahan pasangan dan memberi sokongan antara satu sama lain. Pasangan suami isteri perlu sedar bahawa perkahwinan bukan sahaja bersatunya dua hati tetapi penyatuan cara hidup, budaya dll. Kembali kepada agama dan memainkan peranan serta tanggungjawab sebagai suami isteri merupakan satu pendekatan yang terbaik.

Siapakah yang boleh membantu apabila anda mengalami keganasan Rumah Tangga?
·         Diri sendiri
·         Ahli Keluarga
·         Jiran tetangga
·         Ahli sukarelawan dan NGO
·         Pihak Polis
·         Hospital
·         Jabatan Kebajikan Masyarakat
·         Jabatan Agama Islam atau Badan Pendamai.
·         Untuk mendapatkan khidmat nasihat hubungi Unit Kaunseling JPW atau PPWN ( Rumah Nur )

Bagaimanakah cara untuk mendapatkan bantuan?
·         Ingin mendapatkan khidmat nasihat : Menelefon atau membuat temujanji dengan kaunselor-kaunselor dan Pegawai Pembangunan Masyarakat ( JPW, PPWN,JKM,JAIS dan sukarelawan-sukarelawan NGO )
·         Ingin membuat aduan: Lapor segera kepada pihak polis yang berdekatan. Jika terdapat kecederaan, pergi ke Pusat Khidmat Sepadu( OSCC ) Ke Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk mendapatkan IPO dan tempat perlindungan jika perlu.
Mengapakah wanita atau mangsa keganasan rumah tangga sering berdiam diri (membisu ) atau lambat bertindak apabila didera? 
·         Wanita tidak mempunyai kesedaran tentang hak mereka sebagai isteri dalam aspek agama dan undang-undang.
·         Perasaan takut kerana akan hilang tempat bergantung.
·         Perasaan malu untuk membuat aduan tentang kepincangan keluarga sendiri.
·         Memikirkan tentang anak-anak.
·         Termakan pujuk rayu dan janji manis si suami.
      Sekian diharapkan ianya dapat membantu kepada sesiapa sahabatku yang mengalami keganasan rumah tangga.

S