Wednesday, September 18, 2019

Apa itu Pemimpin

Assalamulaikum sahabat,lama juga aku tak menulis kat blog aku ni.Kai ni aku nak tuliskan tentang "Pemimpin". Sekarang ni kita asyek membicarakan tentang pemimpin, siapa yang layak dan siapa yang tidak.Bagi aku lah dalam memilih pemimpin kita jangan memilih mengikut perasaan,main pilih aja nanti kepimpinan orang yang kita pilih hancur lebur.Bagi aku dalam memilih pemimpin kita kena perhatikan siapa yang hendak kita pilih mengikut sifat kepimpinan yang ada pada seseorang.

1. Anugerah menjadi pemimpin.
    Seseorang yang sejak semula jadi telah menunjukkan sifat-sifat kepimpinannya memalui anugerah      Allah  kepadanya .(Contoh Junjungan besar kita Nabi Muhammad)

2. Belajar menjadi pemimpin.
    Seseorang yang belajar melalui pengalaman hidup atau seseorang yang belajar menerusi pengajian      di institusi pengajian samada pengajian rendah atau pengajian tinggi.Orang yang seperti ini akan        mengambil contoh beberapa orang pemimpin didunia ni sebagai idolanya

3. Perasan menjadi pemimpin.
    Seseorang yang ada ilmu tapi tak mahu gunakan sepenuh ilmunya untuk memimpin kerana hawa        nafsunya menguasai ilmunya lantaran sombong kerana ada pengikut yang ramai.

Ingat lah bahawa

Selagi anda ada merasai kesakitan, anda masih bernyawa
Selagi anda ada membuat kesilapan demi kesilapan, anda adalah manusia
Dan selagi anda mencuba dan terus mencuba anda masih ada harapan

Sekain untuk kali ni 

No comments: